هر آنکس که در جانش بغض علیست
ازو زارتر در جهان زار کیست

معرفی کتاب به مناسبت شهادت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و شب قدر

کتاب: وصایای امام علی علیه السلام به جهان بشریت

نویسنده: محمدجواد مهری

امروزه در شرایطی مشابه شرایط حکومت دوران امیرالمؤمنین (ع) به سر می‌بریم. پس روزگاری همچون دوران نهج‌البلاغه است. در این دوران می‌شود از دیدگاه دقیق و نافذ امام علی (ع) به واقعیت‌های جهان و جامعه نگاه کرد و بسیاری از حقایق را دید، شناخت و علاج دردها را پیدا کرد.
کتاب وصایای امام علی علیه السلام به جهان بشریت، علاوه بر دیدگاه قرآن و روایات درباره‌ی وصیت، به بررسی چهار وصیت علی ابن ابی‌طالب پیرامون مسائل مختلف پرداخته است.


عدالت از نظر علیکتاب: عدالت از نظر على علیه‌السلام
نویسنده: انتشارات صدرا

در بخشی از کتاب عدالت از نظر على علیه‌السلام می‌خوانیم:

مقتضاى عدالت مساوات است در شرایط حقوقى مساوى، نه در شرایط نامساوى، یعنى نباید میان شرکت‌ کنندگان در یک مسابقه علمى یا در یک مسابقه قهرمانى در غیر آنچه مربوط به استعداد و هنر و لیاقت است فرق گذاشته شود. مثلاً یکى سفید است و یکى سیاه، یکى اشراف‌زاده است و یکى فرضاً فرزند یک فقیر، یکى توصیه و پارتى دارد و یکى ندارد، یکى با معلم یا داور قرابت و قوم و خویشى دارد و یکى ندارد؛ آنچه نباید ملاک قرار گیرد این امور است که مربوط به لیاقت و استعداد یا فعالیت و مجاهدت افراد نیست. اگر استعدادها و لیاقت‌ها را نادیده بگیریم و به همه نمره و امتیاز مساوى بدهیم ظلم کرده‌ایم، و اگر هم امتیاز و تفاوت قائل بشویم اما ملاک امتیاز و تفاوت را امورى از این قبیل قرار دهیم باز هم ظلم کرده‌ایم.