معرفی کتاب به مناسبت ولادت حضرت علی علیه السلام (13 رجب سال 23 قبل از هجرت)

کتاب: ۱۰۰١ داستان از زندگانی امیرالمؤمنین علی (ع)

نویسنده: محمدرضا رمزی اوحدی

کتاب "1001 داستان از زندگانی امیر المومنین علی (ع)" به تناسب سال‌های زندگی امام علی نوشته شده است، در 5 فصل به این شرح تدوین یافته است:
فصل اول داستان‌هایی از تولد امیر المومنین علی (ع) تا بعثت پیامبر اسلام (ص) است و از آنجایی که در دوران قبل از بعثت هیچ خبری از احوال پیامبر(ص) نداریم و هر خبری که هست از علی(ع) روایت شده، این فصل از کتاب بسیار خواندنی و جذاب است. در دورانی که پیامبر به بعثت نرسیده بود علی(ع) روایت می‌کند که مثل سایه و پا به پای پیامبر همه جا بوده است، حتی در غار حرا...
فصل دوم داستان‌هایی از بعثت تا رحلت رسول(ص) که شامل دوره زمانی 23 ساله می‌شود.


کتاب: جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام

نویسنده: مرتضی مطهری

شخصیت عظیم و گسترده امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام وسیع‌تر و متنوع‌تر از این است که یک فرد بتواند در همه جوانب و نواحی آن وارد شود و توسن اندیشه را به جولان آورد. برای یک فرد، حداکثری که میسر است این است که یک یا چند ناحیه معین و محدود را برای مطالعه و بررسی انتخاب کند و به همان قناعت ورزد. یکی از جوانب و نواحی وجود این شخصیت عظیم، ناحیه تأثیر او بر روی انسانها به شکل مثبت یا منفی است و به عبارت دیگر «جاذبه و دافعه» نیرومند اوست که هنوز هم نقش فعال خود را ایفا می‌نماید و در این کتاب درباره‌اش گفت و گو شده است. شخصیت افراد از نظر عکس‌العمل سازی در روح‌ها و جان‌ها یکسان نیست.