اولین گام در اصلاح تغذیه استفاده از روغن های سالم است. تقریبا کمتر غذایی است که در آن روغن حتی به مقدار کم بکار نرود. روغن یکی از مواد ضروری برای انجام فعالیت های حیاتی بدن انسان است.

روغن زیتون معتدل و تر
روغن زیتون خالص و بکر بهترین روغن برای تمام افراد در تمام سنین است (حتی بیماران قلبی عروقی).
نشانه های روغن زیتون خالص:
  • بوی سیب یا علف تازه بدهد.
  • وقتی یک قاشق روغن را به تنهایی در دهان میگذارید و آن را به آرامی در آن می چرخانید در دهان احساس ماسیدگی و روغنی نداشته باشید، باید حس چرخاندن آب را داشته باشید.
  • وقتی روغن را به آرامی قورت می دهید در " ته گلو "احساس سوزش نمایید.
نکته : روغن زیتون تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد حرارت را تحمل می کند.

روغن کنجد گرم و تر
روغن کنجد در مقایسه با روغن زیتون از لطافت کمتری برخوردار است و دیر هضم تر است (تاکید می کنم در مقایسه با روغن زیتون خالص و بکر) به همین دلیل در بعضی از کتاب های طب سنتی گفته شده برای افراد سالمند مناسب نیست .
نکته : روغن کنجد تا ۲۴۰ درجه سانتیگراد حرارت را تحمل می کند و مناسب برای سرخ کردن است ضمن آنکه در مقایسه با روغن های مایع موجود در بازار از دوام بیشتری برخوردار است.

روغن زرد گرم و تر
روغن حیوانی یا روغن زرد از کره گاو تهیه می شود (البته گاوهای طبیعی و سالم که قبلا درباره آن گفته ایم) روغن حیوانی باید در جای خشک و خنک یا یخچال نگهداری شود، درغیر این صورت طعم و مزه آن تغییر خواهد کرد.این روغن برای سرخ کردن مناسب نیست.

روغن دنبه گرم و تر
این روغن همان طور که از نامش پیدا است از دنبه گوسفند تهیه می شود.
طرز تهیه :
ابتدا دنبه ها را مانند گوشت خورشتی خرد کنید و یک شب تا صبح در آب و نمک نسبتا رقیق قرار دهید، بعد آن را در سبد ریخته تا آب آن برود. سپس آن را چرخ کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید (البته یک لیوان آب هم اضافه کنید) می توانید یرای خوشبو شدن آن پیاز چهار قاچ، سیب، پرتقال، هل و ... به آن اضافه کنید. وقتی روغن به رنگ طلایی شد زیر آن را خاموش کنید و بعد از سرد شدن در ظرف مناسب و در جای خشک و خنک یا یخچال قرار دهید.
روغن دنبه برای افرادی که چربی خون دارند بسیار مناسب است و باعث کاهش آن می شود (مصرف آن باید در حد اعتدال باشد ).
افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند وسالمندان بهتر است از این روغن استفاده نکنند.
این روغن سرشار از مواد مغذی و انواع مختلف ویتامین ها و اسیدهای چرب گیاهی است، چرا که غذای گوسفند از گیاهان مختلف است، از این رو استفاده از روغن دنبه باعث تقویت قوای بدن، استخوان سازی و بالا بردن توان بدن در مقابله با بیماری های مختلف می شود. یکی از خواص روغن دنبه که در طب سنتی به آن تاکید شده است خاصیت ضد افسردگی این روغن است . روغن دنبه خاصیت سم زدایی دارد و می توان از آن به همراه روغن حیوانی برای تنقیه و پاکسازی روده ها استفاده نمود .