امروزه گیاه کتان در منطقه وسیعی از اروپا و آسیا می‌روید. از این گیاه استفاده‌های زیادی به عمل می‌آید. از الیاف آن برای بافتن پارچه استفاده می‌شود. پارچه کتان برای البسه مخصوصاً درتابستان نوعی مناسب بشمار می‌رود.
کتان گیاهی است که از قدیم الایام شناخته شده و بکار می‌رفته است. حتی پرورش آن در مصر در حدود پنج قرن قبل از میلاد مسیح معمول بوده است.

ترکیبات شیمیایی
از دانه‌های کتان در اثر فشار و بدون حرارت دادن روغنی بدست می‌آید که به روغن کتان (برای اینکه با روغن برزگ اشتباه نشود) نامیده می‌شود.

خواص داروئی
روغن تخم کتان Flax seed علاوه بر داشتن Omega-3 دارای ویتامین E نیز می‌باشد و حتی اگر به مقدار بیش از احتیاج (یک قاشق چایخوری در روز) مصرف شود عوارض جانبی نخواهد داشت. خاصیت مهم دیگر روغن کتان اثر ضد تورم آن می‌باشد. میگرنهای دردناک را شفا داده و عادات ماهانه دردناک را از بین می‌برد. مطالعات جدید نشان داده است که روغن تخم کتان حتی می‌تواند مصونیت بدن را در مقابل بیماری ها بالا ببرد. استفاده از این روغن از سرطان جلوگیری می‌کند. تخم کتان به علت داشتن موسیلاژ زیاد نرم کننده بسیار خوبی است و در رفع یبوست می‌توان از آن استفاده کرد؛ بدین منظور باید تخم کتان را روی زبان ریخت و با مقداری آب آنرا بدون جویدن بلعید و یا می‌توان تخم کتان را در آب خیس کرده و صبح ناشتا خورد.
دم کرده تخم کتان نیز معجزه‌گر است. دم کرده آن علاج بیماریهای مجاری ادرار، زخم معده و ورم روده، یبوست ، ورم مثانه، سنگ کلیه، سرفه، دردهای پریود و حتی دیابت می‌باشد. می‌توان تخم کتان را با مقداری آب جوشانید و سپس جوشانده آن را در داخل وان حمام ریخت و در آن دراز کشید؛ خارش پوست را فوراً از بین می‌برد.
روش استفاده
روغن تخم کتان به نام Flax Seed Oil نامیده می‌شود و می‌توان آن را از فروشگاه های گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه‌ها خریداری کرد. البته باید در یخچال نگهدری شود و دقت کرد که تاریخ مصرف آن نگذشته باشد.

زیان ها و پیشگیری
مضرات خاصی برای آن بیان نشده است.