درکتاب حفظ الصحه، مرحوم گیلانی می فرمایند : "گوشت، قوی ترین نوع غذا هاست ،اما هضم آن دشوار است مگر آنکه قدرت هاضمه قوی باشد." بدین جهت گوشت، غذای تندرستان، ورزشکاران و کسانی است که فعالیت بدنی زیاد دارند و افراد دیگر توانایی مصرف مداوم آنرا ندارد. در مصرف گوشت باید به این نکته توجه داشت که هر چه حیوان جوان تر باشد گوشت آن زود هضم تر است.

چقدر گوشت بخوریم؟
خوشبختانه بیشتر غذاهای اصیل ایرانی به گونه ای حکیمانه طراحی شده اند که در ضمن آنکه نیازهای روزمره انسان را به این ماده غذایی برآورده میکند از زیاده روی در مصرف گوشت نیز جلوگیری میکند. در واقع مقدار کمی گوشت همراه با حبوبات ، غلات، سبزی ها یا صیفی جات به صورت خورش، آش، آبگوشت و ... مصرف می شود .
اگر مصرف روزانه گوشت به ازای هر فرد، در حدود بیست تا سی گرم باشد مصرف روزانه آن بدون مانع است ، اما اگر میزان مصرف آن،
۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم یا بیشتر باشد در هفته یک یا دو وعده غذای گوشتی کافی است . این میزان در غذاهایی همانند کباب، جوجه کباب، زرشک پلو با مرغ، باقلا پلو با گوشت و از این دست وجود دارد. این مقدار مصرف روزانه یا هفتگی مناسب افراد بالغ، سالم و ورزشکار است. سایر افراد باید میزان کمتری مصرف کنند و در بازه های چند روزه و یا حتی چند ماهه از انواع گوشت و پروتئین های حیوانی کاملا پرهیز کنند.

نخود
روغن ها