اصلاح تغذیه و مزاج درمانی از روش‌های درمان آسم
گفت و گو با دکتر عالیه خامنه ای
درمان آسم و آلرژی در طب کلاسیک با عدم تشخیص صحیح رو به رو است. باتوجه به پیشرفت‌هایی که در علم پاراکلینیکی وجود  دارد متاسفانه درمان آلرژی خصوصا در کودکان به وسیله طب کلاسیک پاسخگو نبوده درحالی که این بیماری در طب سنتی با مزاج درمانی و اصلاح رژیم غذایی افراد درمان می‌شود.
به گزارش خبرنگار سینانیوز، دکتر عالیه خامنه‌ای پزشک و متخصص طب سنتی اسلامی به گزارش خبرنگار سینانیوز، دکتر عالیه خامنه‌ای عضو هسته مرکزی طب سنتی اسلامی ایران و محقق طب  سنتی اسلامی در مراسم پنجاه و پنجمین همایش طب اسلامی ایران در ابتدا به تعریف آسم از دیدگاه طبکلاسیک پرداخت و بیان کرد: «آلر‍ژی بیماری راه‌های هوایی(تنفسی) است. این بیماری منجر به افزایش حساسیت و باریک شدن راه‌ هوایی و تنفسی به وسیله محرکات مختلف می‌‍شود و به دنبال درمان‌های لازم به حالت اولیه خود باز می‌گردد.»

وی با اشاره به عدم تشخیص صحیح برخی از متخصصان در طب کلاسیک و مقایسه آن با طب سنتی افزود: «متاسفانه بررسی‌ها نشان داده است که از ۱۰۰ بیمار مورد درمان آلرژی در طب کلاسیک تنها تعداد اندکی از آن‌ها دچار آلرژی بوده‌اند. این در حالی است که در طب سنتی فقط با دیدن چهره کودک مبتلا علت عارضه و نوع بیماری قابل تشخیص و درمان است.»

دکتر خامنه‌ای ادامه داد: «تجویز اسپری و سرم تنها روش درمان آسم و آلر‍ژی در طب کلاسیک می‌باشد. به وسیلهاین روش درمانی مسیر هوایی (تنفسی) فرد بازمی‌شود که این روش درمان قطعی برای کودک نیست و مجدد باتغییر محرک‌ها علائم آن مشاهده می‌شود. در صورتیکه در طب سنتی بیمار مورد تجزیه و تحلیل مزاج درمانی قرارمی‌گیرد و با اصلاح تغذیه بیماری درمان و غیر قابل بازگشت می‌شود.»این محقق طب سنتی اسلامی با اشاره به علت اصلی بروز آلرژی افزود: «آلرژی به دنبال بیماری سینوز‍یت که بهطور صحیح درمان نمی‌شود به وجود می‌آید و به دنبال تغییراتی که در فرد ایجاد می‌شود با علائم مختلف بروز می‌کند.» وی افزود: «آنتی بیوتیک‌هایی که به دنبال بروز سینوزیت مصرف می‌شوند، نمی‌توانند مستقیما وارد سینوس شوند. به همین علت تنها این امکان وجود دارد که علائم آن کاهش یابد. اما سرفه ‌ناشی از آن باقی می‌ماند و با مصرف غذاهایی با مزاج سودا تشدید می‌یابد. این بیماری در طب سنتی قابل درمان و بهبود کامل است.»
عدم تشخیص صحیح و عوارض نافرجام
این عضو هسته مرکزی طب سنتی اسلامی به عواقب عدم درمان صحیح آلرژی خصوصا در کودکان اشاره نمود و افزود: «برای درمان آلرژی خصوصا در کودکان باید از تجویز آنتی بیوتیک خودداری نمود و بر اساس مزاج فرد انواع جوشانده‌ها را جایگزین آن کرد. آنتی بیوتیک علائم بیماری را کاهش می‌دهد اما اثرات سوء، مانند ابتلا به میگرن و عارضه‌های معده و کبد خواهد داشت که در فرد جبران ناپذیز می‌باشد.»

وی در پایان، پزشکان و اطباء طب سنتی را مورد خطاب قرار داد و گفت: «دانستن شرح حال بیمار و بررسی نوع تغذیه از روش‌های اساسی در تشخیص صحیح بیماری‌ها است. با بررسی رژیم غذایی فرد و مزاج وی می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را به راحتی درمان نمود.»

منبع: خبرگزاری فارس

http://fna.ir/a55