حزیران در لغت نامه دهخدا
حزیران. [ ح َ ] (اِ) نام ماه نهم است از سال رومیان و نام روز اول تابستان هم هست. (برهان قاطع). ماه اول تابستان. (شرفنامه ٔ منیری ) (السامی فی الاسامی ). و آن سی روز است. سرطان. تیر. ابن بطوطة گوید: و اول ابتداء زیادته [ زیادة النیل ] فی حزیران و هو یونیة - انتهی . ماه اول تابستان از سال رومی. ماه نهم است از سال رومیان و آن ماه آخر بهار است. (صحاح الفرس ). ماه نهم از سال سریانی و ششم فرنگی، میان ایار و تموز مطابق اول تابستان است مطابق سرطان و تیرماه جلالی. و صاحب غیاث اللغة گوید: ماه نهم از سال رومیان است و آن مطابق ماه خرداد باشد با اندک تفاوت . اول آن مطابق با اول یونماه قیصری و سیزدهم ژوئن فرانسوی است:
به روزگار زمستان کندت سیمگری                بروزگار حزیران کندت خشت پزی.

ماه حزیران
: ۳۱ روزه، تقریبا مطابق با تیر ماه
حزیران سی و یک روز است، در این ماه غلبه بلغم و خون از میان می رود و دوره استیلای مره صفرا روی می آورد در این ماه نیز از رنج و زحمت بسیار نهی شده و از خوردن گوشت های چرب و زیاده روی در مصرف گوشت و بوئیدن مشک و عنبر منع کرده اند.

خوردن سبزی های خنک مانند کاسنی و خرفه و خیار گل بسر و خیار چنبر و شیر خشت و میوه های مرطوب و مصرف ترشی ها و گوشت بره شش ماهه و هفت ماهه تا یک ساله و گوشت بز یک ساله و مرغ های خانگی و تیهو و دراج و شیر گاو و ماهی تازه بسیار لازم و نافع است. (رجوع شود به مقاله "طب و بهداشت ازنگاه امام رضا علیه السلام ذکر فصول دوره سال" )

حزیران، بهترین زمان برای حجامت
از نظر ماه قمری بهترین زمان، محدوده زمانی روزهای هفدهم تا بیست و هفتم هر ماه می باشد، همچنین حجامت در اواخر اسفند ماه نیز توصیه شده است. از بهترین روزهای مهم دیگر جهت انجام حجامت، هفتم و چهاردهم ماه حزیران رومی است. ماه حزیران ماه نهم از ماه های رومی است که پس از ماه ایار است. در میان ماه های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می کنند که یکی از این چهار ماه حزیران می باشد. بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همین ماه رومی حزیران است. بهترین زمان حجامت از نظر فصل، فصل بهار و بعد پاییز است. تاثیر جاذبه ماه بر روی جانداران از دیرباز مورد توجه دانشمندان و حکما بوده است. در برخی احادیث بر حجامت در ایام ماه که جاذبه در حداکثر میزان است تاکید شده است.(رجوع شود به مقاله" فرصت حجامت در فصل زیبای بهار")

حزیران در ایران
فصل شکوفایی بزرگ درختان زمان است که خلط خون در بدن انسان حرکت کرده و از حالت غلظت زمستانی خارج شده است. در موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی ایران، حزیران را زمان حرکت خون در بدن تعریف کرده اند. لذا هفتم این ماه را برای حجامت سالیانه توصیه فرموده اند و تا چهاردهم ماه فرصتی تعین نموده اند که در صورت عدم موفقیت در هفتم حزیران حجامت تا چهاردهم انجام پذیرد.

امام رضا علیه السلام می فرمایند:
هفتم حزیران را دریابید. اگر در هفتم موفق نشدید در چهاردهم حزیران حجامت کنید.