معرفی کتاب به مناسبت ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام

کتاب: تبیین ویژگی‌های مدیریت مدیران از نظر حضرت علی (ع)

نویسندگان: فرشاد حکمتی پور، لیلی صفاریان گیلان، مهدیه نجفی

نیمی از نامه‌های نقل شده از امام علی (ع) (تقریباً 39 نامه) به مباحث حکومت و مدیریت اختصاص دارد و بیشترین توجه ایشان در این منشورها، عهدها و نامه‌های ابلاغ شده به کارگزاران و مدیران به مسالۀ نوع، الگو و شیوۀ حکومت و مدیریت بوده است. با تأمل در نهج البلاغه می‌توان فهمید که نامه 53 نهج البلاغه، یک فرمان حکومتی از امام علی (ع) به مالک اشتر زمامدار مصر بوده و مفصل‌ترین منشور حکومتی و اداری امام علی (ع) است که به گونه مستقیم به معیارهای گزینش بسیاری از مقام‌های مدیریتی در جامعه پرداخته است.


علی اولکتاب: علی اول (چهل حدیث درباره اولیات امیرمومنان علی علیه‌السلام)

نویسنده: علی اکبر مهدی پور

در بخشی از کتاب علی اول (چهل حدیث درباره اولیات امیرمومنان علی علیه‌السلام) می‌خوانیم:
رسول گرامی اسلام (ص) در صدها حدیث یادآور شده‌اند که امیرمؤمنان (ع) نخستین ایمان آورنده هستند، از جمله یک بار او را خشمگین دیدند و مطلع شدند که برخی از اصحاب او را آزرده‌اند، فرمودند:
«یَا أَیُّهَا النَّاس‌ مَنْ آذَى عَلِیّاً فَقَدْ آذَانِی‌، إِنَّ عَلِیّاً أَوَّلُکُمْ إِیمَانا وَ أَوْفَاکُمْ بِعَهْدِ الله‌. یَا أَیُّهَا النَّاس مَنْ آذَى عَلِیّاً بُعِثَ‌ یَوْم‌ الْقِیَامَهِ یَهُودِیّاً أَوْ نَصْرَانِیّا؛
های‌ ای مردم! هر کس علی (ع) را بیازارد، مرا آزرده است. هان‌ ای مردم! هر کس علی را بیازارد در روز قیامت یهودی یا نصرانی محشور می‌شود.»