درنظام طب ستون هایی هستند که باعث ایجاد سلامتی و یا حفظ آن می شوند. این ستون ها ۶ عدد هستند که به آن ها ستّه ضروریه یا ضرورت های شش گانه می گویند.
۱- آب وهوا ۲- حرکت و سکون ۳- خواب وبیداری ۴- اقتباس و استفراغ ۵- خوردن و آشامیدن ۶- اعراض نفسانی

به اختصار هر یک از این شش ضرورت را توضیح می دهیم:

 هوا:
جزء رکن های اولیه ی نظام طبیعت است و بسیار مهم است. هوا موقعی مورد توجه قرار می گیرد که انسان در یک مکان گرفتار شده باشد و در یک لحظه هوا قطع شود و نتواند نفس بکشد آنگاه متوجه می شود که چقدر عنصر با اهمیتی است. هوا باید پاک و تمیز و به دور از آلودگی های مختلف باشد تا بتواند سلامتی را تضمین کند.

آب:
آب رکن خلقت است بین ۷۰ تا ۹۰ درصد بدن انسان را آب تشکیل می دهد که این تفاوت مقدار بستگی به مزاج های مختلف دارد. بهترین آب ها عبارتند از:
۱- آب چشمه ساران ۲- آب قنات ها ۳- آب رودخانه های طویل ۴- آب ناشی ازذوب برف زمستانی ۵- آب باران

حرکت و سکون:
حرکت کردن و تحرک و فعالیت داشتن هم نیاز بدن است چه سلامت جسمی و چه ضرورت روانی. برای حرکت کردن، سکون لازم است. اگرحرکت پی در پی باشد بدون سکون و توقف ادامه حرکت غیرممکن است. سکون بیش از اندازه هم بی حرکتی می آورد. حرکتی خوب است که بیشترین اعضا و سلول های بدن رام تحول کند که بهترین آن پیاده روی است.

خواب وبیداری:
خوابیدن و بیدارشدن هر کدام باید به اندازه ی مناسب بدن، هر روز باشد.
خواب نیمه شب و خواب پس از طلوع آفتاب سردی بخش است.
خواب قیلوله که ساعت ۱۱ ظهر شرعی است باعث افزایش حافظه شده و سودازُدا است.

احتباس واستفراغ:

انسان تازمانی که میزان صفرای تن او طبیعی است، توان احتباس اندام هایش یا توان خودنگهداریش بیشتر است که شامل خودنگهداری جسمی و روانی است. وقتی انسان سرد می شود، دلش می خواهد کسی را پیدا کند و هر چه درد دل دارد با او بگوید و بیرون بریزد. گرم مزاج ها هر چه گرمتر شوند راز نگهدارتر می شوند. آن هایی که لب به گلایه باز می کنند از کاهش صفرای خونشان است و آن هایی که توان تحمّل مشکلاتشان بالاست و کمتر گلایه می کنند ناشی از صفرای بالا است.
استفراغ خلط از روش های زیر امکان پذیر است:
فصد، تعریق و حجامت.

خوردن وآشامیدن:
غذاها شامل غذای هشت گانه ی دیداری، شنیداری، پنداری، بویایی، جذبی، خوراکی، جنسی و اُنس است که در مطالب قبل به اختصار درباره هر یک توضیح داده شده است.

اعراض نفسانی:
حالات نفسانی و روانی انسان نقش ویژه ای دروضعیت جسمانی و سلامتی وی دارد، در حالی که جوامع امروزی سرشار از تنش های فکری و روحی هستند هر فردی باید به فراخور حالش به دنبال راه و روشی برای ایجاد آرامش و کاهش اثر این تنش ها باشد و البته بهترین راه یاد خدا است.

آنچه امروزه شاهد آن هستیم عدم توانایی در مدیریت مسائل و مشکلات است که بخش بزرگی ازاین نقیصه مربوط به مسائل فرهنگی و عدم اعتماد به نفس و شیوه تربیت می باشد.
کمبود وقت و حوصله والدین برای تربیت فرزندان و آموزش روش های حل مشکلات، ضعف عملکرد مدارس در آموزش امور تربیتی و بازی های کامپیوتری خشن همراه با ترویج قتل و جنگ و کشتارهای وحشیانه، در بروز این ضعف روحی بسیارتاثیر گذار هستند.
رسانه ها نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده و گاه برخوردهای غیرمنطقی که از بازیگران فیلم ها و سریال ها سر می زند و عادی جلوه داده شده و در پایان هم به ساده ترین شکل به خیر و خوشی ختم می شود، مانند یک کلاس آموزشی منفی عمل می کند.
بخشی از این مشکل به عواملی از جمله مواد غذایی، ساعات نامناسب خواب و بیداری، آلودگی هوا و تجمع مواد زائد در بدن بستگی دارد.
همان طورکه بارها شنیده ایم "عقل سالم دربدن سالم است" در نتیجه فردی که با مصرف فست فودها، کنسروها و غذاهای آماده، انواع مواد نگهدارنده و محرک را مصرف کرده، شب تا دیر وقت بیدار می ماند، در هوای آلوده شهرها تردد می کند، دفع گوارشی مناسب ندارد و دستورات پاکسازی بدن را انجام نمی دهد، اصولاً نباید انتظار سلامتی روحی و روانی داشته باشد.
مصرف داروهای آرام بخش و غیره نیز اگر تاثیری داشته باشند معمولاً به صورت موقت و همراه با عوارض است.